مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

مرکز کاکرین که مؤسسه‌ای بین‌المللی برای جمع‌آوری‌ شواهد علمی در حوزه سلامت است به ایران آمد و دفتر نمایندگی خود را در کشورمان افتتاح کرد.

افتتاح دفتر منطقه‌ای کاکرین در ایران

به گزارش همشهري، وزير بهداشت در مراسم افتتاح مركز كاكرين ايران درخصوص ويژگي‌هاي اين مركز گفت: با قرارگيري اين اطلاعات در اختيار مردم، شاهد افزايش توانمندي افراد در حوزه‌هاي پيشگيري و بهداشت خواهيم بود. سازمان كاكرين با سابقه فعاليت ۲۰ ساله، شبكه‌اي غيرانتفاعي، غيردولتي از محققان، استادان، بيماران، مراقبان سلامت و علاقه‌مندان به حوزه بهداشت و درمان در سراسر جهان است كه هدف از تشكيل آن، سازماندهي يافته‌هاي تحقيقات پزشكي به‌منظور كمك به تصميم‌گيري در حوزه بهداشت و درمان و تسهيل آن از طريق تأمين اطلاعات قابل اطمينان است.

يكي از طرح‌هاي در دست اقدام نظام سلامت كشور، داشبورد نظام سلامت است كه يكي از خروجي‌هاي اصلي پرونده الكترونيك به شمار مي‌رود. در اين طرح، به‌صورت لحظه‌اي مي‌توان وضعيت شاخصه‌هاي سلامتي را در كل كشور، به تفكيك استاني و يا حتي به تفكيك شهرستان، شهر و روستا نيز دسته‌بندي كرد و براي آن برنامه‌ريزي جداگانه‌اي داشت. كاكرين با تجربه‌اي كه در اين حوزه دارد مي‌تواند ايران را در رسيدن به اهداف داشبورد سلامت ياري دهد. وزير بهداشت در اين‌باره مي‌گويد: مركز كاركرين ايران براي تصميم‌گيري بهتر در تشخيص و درمان بيماري‌ها كمك بسياري خواهد كرد؛ چراكه ما در طب دانشمندان زيادي داريم كه هر كدام فتواي خاص خود را مي‌دهند كه امكان استناد به تمام اين فتواها امكان‌پذير نيست. از اين‌رو نياز به اجماعي در اين زمينه داريم. اين اجماع در قالب مطالعات مروري در مؤسسه كاكرين رنگ واقعيت مي‌گيرد و جامعه پزشكي و گروه‌هاي مختلف علمي مي‌توانند از اين مطالعات استفاده كنند.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت نيز مي‌گويد كه ايران تنها كشور فعال خاورميانه در «كاكرين» است. ملك‌زاده با بيان اينكه از ۱۵ سال گذشته علاقه‌مند به راه‌اندازي كاكرين در ايران بوديم، گفت: استراتژي كاكرين تا سال ۲۰۲۰ ارتقاي سلامت و انجام اقدامات مبتني بر شواهد علمي است. وي در ادامه افزود: ۳۷ هزار محقق از بيش از ۱۳۰ كشور در قالب ۵۰ گروه تحقيقاتي و ۱۷ گروه متدولوژي با اين مركز در سطح جهان همكاري مي‌كنند.

کد خبر 372800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha